O θυμός δεν είναι κακό πράγμα

Posted on

Γιατί ο θυμός δεν είναι κακό πράγμα;

Μέχρι πριν τέσσερα χρόνια πίστευα πως αυτό το συναίσθημα είναι μόνο κακό.Θεωρούσα οτι όχι μόνο δεν προσφέρει τίποτα σε μένα αλλά ούτε και στο παιδί μου.Είναι ένα συναίσθημα που υπάρχει και πάντα πρέπει να υπάρχει και να το εκφράζουμε αλλά και να το αφουγκραστούμε.

Αναρωτιέμαι εσύ που με διαβάζεις και είσαι γονιός μπορείς να παραμείνεις  στο 100% του χρόνου ήρεμος;

Είμαστε τελικά άνθρωποι, όχι ρομπότ και η συμπίεση των συναισθημάτων μας προσθέτει μόνο καύσιμο στη φωτιά.

Το μειονέκτημα όλων αυτών των συζητήσεων σχετικά με το να είσαι ήρεμος γονέας είναι ότι όταν νιώθεις συγκλονισμένος ή μόλις σηκώσεις τη φωνή σου,μπορεί να σε κάνει να νιώσεις ένοχος ή χειρότερα,ότι  έχεις αποτύχει.

Η μικρή φωνή στο μυαλό σου λέει πράγματα όπως…

“Δεν είσαι καλός γονέας!”
“Γιατί δεν μπορείς να ενεργείς σαν ενήλικες και να έχεις τον έλεγχο;”
“Τι συμβαίνει με εσάς !?”
“Βλάπτεις τα παιδιά σου, γιατί δεν μπορείς να σταματήσεις!”
“Αποτυγχάνεις ως γονέας!”
Το να είσαι ανθρώπινος σημαίνει ότι έχουμε πολλά συναισθήματα και συχνά τα καταπιέζουμε, απλώς συνεχώς τα πιέζουμε ξανά και ξανά, και ξανά… μέχρι να μην υπάρχει πουθενά αλλού να πάνε παρά να βγουν.

Το πρόβλημα με αυτό, είναι ότι αντί να προσπαθείτε πραγματικά να βρείτε μια ήρεμη απάντηση μέσα σας και επίσης να ανταποκριθείτε στα μεγάλα συναισθήματα του παιδιού σας με ενσυναίσθηση, είναι ότι η παραμονή  στην ηρεμία μετατρέπεται σε μια επίδειξη της απόσυρσης των συναισθημάτων σας.

Μερικά από αυτά τα συναισθήματα για τα οποία μιλώ σήμερα περιλαμβάνουν θυμό, απογοήτευση και συντριβή.

Είστε φυσιολογικοί και όχι μόνοι. Υπόσχομαι.

Αυτήν τη στιγμή, θέλω να σας πω ότι είναι εντάξει να αισθάνεστε θυμωμένοι και τρελοί επειδή υπάρχουν οφέλη από την αναγνώριση αυτών των συναισθημάτων.

Ναι, απλώς είπα ότι το να είσαι θυμωμένος δεν είναι κακό και δεν σε κάνει κακό γονέα.

Τα συναισθήματα είναι χρήσιμα επειδή σας δίνουν πληροφορίες.

Σκεφτείτε τους σαν αυτοκινητόδρομους που μεταφέρουν φορτία πληροφοριών.

Όταν αισθάνεστε χαρούμενοι, ενθουσιασμένοι και αγαπημένοι, αλλά και λυπημένοι, τρελοί, απογοητευμένοι και ανήσυχοι, τα αυτοκίνητα στέλνουν μηνύματα στον εγκέφαλό σας που σας λένε πώς να αισθάνεστε, πώς να ενεργείτε και πώς να αντιδράσετε.

Μερικές φορές παίρνουμε αυτοκίνητα με σειρήνες και φώτα που αναβοσβήνουν και αυτά τα είδη οχημάτων απλά προσπαθούν να σας πουν ότι κάτι δεν είναι σωστό.

Όταν βιώνετε αυτά τα συναισθήματα – θυμό, απογοήτευση, ανυπομονησία, άγχος κ.λπ. – είναι σημαντικό για εσάς να αφιερώσετε χρόνο για να μάθετε και να αναπτυχθείτε από αυτές τις θερμές καταστάσεις σκάβοντας τις πληροφορίες που τα συναισθήματά σας σας τροφοδοτούν.

Μόλις καταλάβετε από πού προέρχονται αυτά τα συναισθήματα και γιατί σας προκαλούν, τότε μπορείτε να προχωρήσετε και να αποκτήσετε αυτοπεποίθηση για να κάνετε καλύτερα στο μέλλον.

Μαθαίνοντας από τον θυμό σας
Ως γονείς, εργαζόμαστε σκληρά για να διδάξουμε στα παιδιά μας τα συναισθήματα και να βλέπουμε τη συναισθηματική νοημοσύνη τους ως κρίσιμο μέρος της ανάπτυξής τους.

Το θέμα είναι, η εκμάθηση από τα συναισθήματα είναι μια δια βίου πρακτική.

Όταν είστε διατεθειμένοι να μάθετε από εμπειρίες και προκαλώντας καταστάσεις, μπορείτε να μάθετε πολλές πληροφορίες.

Εδώ είναι μερικά οφέλη από το να δούμε τι πληροφορίες θυμό, απογοήτευση, φωνάζοντας, άγχος, αίσθημα απειλής και άλλα «κακά» συναισθήματα που προσπαθούν να σας πουν.

Σας δείχνει τι σας προκαλεί
Σας δείχνει περιοχές που χρειάζεστε περισσότερη υποστήριξη
Σας δείχνει προσωπικές πληγές από την παιδική ηλικία
Σας δείχνει μέρη ανασφάλειας
Σας δείχνει πού έχει περάσει ένα όριο
Σας δείχνει πού έχετε πληγές που δεν έχουν επουλωθεί (συναισθηματικά)
Σας δείχνει τι πρέπει να αλλάξετε ή να εξερευνήσετε περαιτέρω
Σας δείχνει πού χρειάζεστε περισσότερη σύνδεση ή να αισθάνεστε μόνος ή απομονωμένος
Τα συναισθήματα είναι σαν παγόβουνο.

Αυτό που δεν βλέπετε όταν κοιτάτε ένα παγόβουνο, είναι αυτό που κρύβεται κάτω από την επιφάνεια.

Αυτές είναι οι πληροφορίες που λείπουν που πρέπει να βρείτε όταν σκάψετε τα συναισθήματά σας και θέλετε να αποκωδικοποιήσετε από πού προέρχεται ο θυμός σας, τι σας προκαλεί και πώς να κάνετε θετικά βήματα προς τα εμπρός.

Βρίσκοντας τι είναι κάτω από τον θυμό σας
Όταν βρισκόμαστε σε αυξημένη κατάσταση συναισθημάτων, συχνά θέλουμε να προχωρήσουμε, αλλά πόσο συχνά χρησιμοποιούμε τις πληροφορίες που μας δίνουν τα συναισθήματά μας για να βελτιώσουμε τους εαυτούς μας για το μέλλον και με θετικό τρόπο;

Την επόμενη φορά που θα αναστατωθείτε, μόλις νιώσετε ήρεμοι, αφιερώστε λίγα λεπτά για να εξερευνήσετε τις πληροφορίες γύρω από τα συναισθήματά σας, όπως:

Πώς ήταν το περιβάλλον σας πριν θυμωθείτε;
Πώς ήταν η διάθεσή σας πριν, κατά και μετά;
Πώς ήταν η μέρα σου να οδηγήσεις στην κατάσταση;
Πώς ένιωσε το σώμα σας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά;
Γονικός παράγοντας – είστε μόνοι, απομονωμένοι, υποστηριζόμενοι, σόλο γονείς;
Αναδρομές σε προηγούμενες καταστάσεις, παιδική ηλικία κ.λπ. που προκαλούν συναισθήματα παγόβουνου

Όταν εξερευνάτε τι συνέβη πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τα μεγάλα συναισθήματά σας, μπορείτε να βρείτε μερικά σημαντικά στοιχεία:

Τι μοτίβα βρήκες;
Ποια ήταν η «πραγματική» ώθηση του θυμού σας;
Ποια ήταν τα σημάδια έγκαιρης προειδοποίησης που σας έδωσε το σώμα σας ότι θερμαίνεται;
Τι μπορείτε να μάθετε τώρα για να είστε έτοιμοι για το μέλλον εάν η κατάσταση εμφανιστεί ξανά;
Ο θυμός και τα συναισθήματα κάθε ατόμου είναι διαφορετικά. Κανένα άτομο δεν έχει την ίδια παιδική ηλικία, το ίδιο περιβάλλον, τις σκέψεις και τα συναισθήματα με εσάς.

Πάρε μια βαθιά ανάσα.

Χρησιμοποιήστε ευγενικές, συμπαθητικές και υποστηρικτικές λέξεις, όπως θα κάνατε στο παιδί σας.

Κάνετε το καλύτερό σας για να προχωρήσετε προς μια θετική κατεύθυνση και αυτό χρειάζεται γενναιότητα και συμπόνια με τον εαυτό σας.

Μόλις μπορέσετε να εντοπίσετε ένα μοτίβο,κάντε ένα σχέδιο για την επόμενη φορά που θα εμφανιστεί μια κατάσταση. Στη συνέχεια, δημιουργήστε ένα εφεδρικό σχέδιο, γιατί μερικές φορές όταν προσπαθούμε να καταλάβουμε τι λειτουργεί, είναι μια διαδικασία δοκιμής και σφάλματος και η πρώτη προσπάθεια μπορεί να μην είναι το καλύτερο σχέδιο δράσης.

Το να είσαι ήρεμος γονέας είναι σημαντικό και είναι χρήσιμο αλλά δεν είναι ο πιο σημαντικός στόχος της γονικής μέριμνας.

Οι καταστάσεις και τα συναισθήματα – ακόμη και ο θυμός, μπορεί να είναι χρήσιμα εργαλεία για να είστε ήρεμοι γονείς, εάν αποφασίσετε να μάθετε από αυτό.

Και πιστέψτε με κάθε μέρα κάνω πρακτική,προσπαθώ για το σχέδιο και επανασχεδιάζω όσο χρειάζεται.Μπορείτε και εσείς!

0 Σχολια

Αφηστε ενα σχολιο

Your email address will not be published.